Thursday, August 21, 2008

Kos Lepas

Definisi Kos Lepas adalah barangan ataupun pilihan yang kedua terbaik dan perlu serta wajib dilepaskan dalam membuat pilihan.
Semasa membuat pilihan, kita perlu bertindak secara rasional dan adalah perlu untuk mengingati bahawa apa yang perlu dilaksanakan dengan kebolehan yang sedia ada. Kita tidak boleh membuat sebarang janjian tanpa mengukur sejauh manakah kemampuan diri dan menyerah atau menyuruh orang lain untuk menyiapkannya. Dalam bidang ekonomi, dengan andaian ceteris paribus, hanya dua pilihan diberikan kepada kita untuk menguji sama ada kita bijak dalam membuat pilihan mengikut keutamaan. Keutamaan perlu diberikan kepada tanggungjawab yang ada pada diri kita tanpa mengira bangsa dan agama kerana kita semua adalah anak Malaysia yang bakal menyambut Kemerdekaan ke-51.
Kebiasaannya, dalam Keluk Kemungkinan Pengeluar(Production Possiblity Frontier), jika seseorang itu adalah rasional maka tidak akan memilih untuk menghasilkan satu barangan sahaja di mana bermaksud hanya menguntungkan satu pihak sahaja. Satu titik persamaan akan dijadikan sebagai pilihan kerana ia menguntungkan kedua-dua pihak dan masing-masing perlu berpuas hati dengan pengorbanan yang dilakukan.

Renungan Bersama (Mesyuarat MPP ke-31)

No comments: