Thursday, July 10, 2008

Hancock

Hancock, sebuah filem yang ditontoni oleh orang rami, ditotoni oleh mahasiswa UMS. Seorang wira, tetapi pada mulanya tidak dikenang jasanya, dimarahi orang ramai, dan pada akhirnya dimasukkan ke dalam penjara. Mengapa?

Hidup Hancock, seolah-olah hidup MPP. Biarpun betapa semangat hancock menyelamatkan nyawa, menjaga kebajikan masyarakat dan memelihara keselamatan, tetapi segala ini telah dibalaskan dengan feedback yang bersifat negative. Orang tidak faham, orang tidak tahu, orang tidak mengenang, malah orang marah, orang ejek, orang hentam.

Bukan nak tunjuk betapa susah perjalanan MPP dalam menjaga kebajikan, diri saya juga tidak faham mengapa MPP seolah-olah bermusuh dengan semua mahasiswa, ingatkan hanya bermusuh dengan mereka yang tertewas atau terbatal semasa pilihanraya kampus.

Mungkin betul juga jika melihat cara yang digunakan oleh Hancock dalam menjalankan tugas, berapa banyak kerugian yang terpaksa ditanggung, berapa ramai yang turut dijadikan mangsa. Mungkin itu merupakan sebab-sebab beliau tidak disukai. Tetapi, MPP melakukan kerja mengikut suara mahasiswa, memperjuangkan untuk mahasiswa, malangnya mahasiswa tidak tahu apa yang sebenarnya MPP cuba melakukan.

Bukan namanya laut kalau tiada ombak, bukan namanya manusia kalau tidak bersalah. Hancock pada akhirnya mengakui salah dan memasuki penjara. Sejak bila MPP mengakui bersalah jika bersalah? Dalam usaha menukar imej beliau dari buruk ke baik, berapa banyak rintangan yang terpaksa ditempuhi, untuk menjadi wira kepada semua.

Walaubagaimanapun, kesudahan Hancock yang tabah untuk berdiri semula amat dikagumi. Memang susah walaupun dia bukan manusia biasa. Tetapi dia dapat melakukannya dengan begitu baik. Usaha dan amanah yang diberikan dijaga dengan baik. Selamat berjuang Hancock!

1 comment:

entre_mppums said...

hey frien, not yet watch this movie lar..
go watch movie din ask me along lar...
wahha