Friday, July 25, 2008

Terpaksa, tiada pilihan!

Kalau dalam teori ekonomi yang pada awalnya saya belajari, setiap daripada kita tidak dapat terlepas daripada membuat pilihan, malahan pilihan itu semestinya membawakan kos lepas, dimana tiada manusia yang better-off sekiranya seorang lagi tidak menghadapi worse-off.
Pengalaman saya pada hari Selasa yang lepas adalah amat pahit. Diri saya berasa begitu serba salah kerana tidak dapat menolong pelajar-pelajar yang terpaksa menggugurkan kursus minor bagi Sekolah Perhutanan Tropikal Antarabangsa(SPTA) walaupun diri saya duduk dala dewan kuliah yang sama dengan mereka. Salah siapa? Bukan kita semua, orang yang mengaut keuntungan bagi sistem yang sedang memaju ke hadapan mungkin.
Setiap kursus mempunyai kuota, dimana mengukur mengikut had muatan dewan kuliah masing-masing. Apa yang berlaku di situ adalah, oleh kerana keutamaan perlu diberikan kepada pelajar final year, mereka terpaksa, tiada pilhan untuk menggugurkan kursus yang telah mereka mengikuti buat 3 minggu. Rasional yang mengatakan keutamaan haruslah diberikan kepada pelajar tahun akhir adalah betul, supaya mereka dapat menamatkan pengajian dalam tempoh yang ditetapkan. pengorbanan pelajar tahun 2 yang dahulunya hanya dibenarkan mendaftar pada hari kedua semasa pendaftaran kursus, yang pernah saya melaluinya tidak seteruk keadaannya yang terpaksa ada pelajar menggugurkan kursus.
Mungkin sistem terdebut perlu diberikan penekanan dalam hal ini supaya mangsa pendaftaran tidak akan wujud lagi. Sememangnya kita semua menyambut baik pendaftaran secara online yang telah lama pelajar menanti-nantikan supaya memudahkan proses pendaftaran. Diri saya mengharapkan prihatin dari Bahagian Perkhidmatan Akademik untuk menghasilkan dan menaik taraf system tersebut supaya tidak menyusahkan para pelajar.
Mungkin sekadar ini sahaja pandangan diri saya dalam memperjuangkan segala kebajikan pelajar. Kegunaan perkataan dalam menulis blog ini yang perlu berhati-hati kerana pembaca amat mudah salah faham maklumat yang hendak disampaikan sehinggakan peringatan telah diberikan. Mungkin juga prinsip diri saya yang memperjuangkan kebajikan pelajar telah digredkan sebagai pro-pelajar yang saya tidak mempunyai sebarang ulasan dan komen berkenaan dengan itu kerana MPP tidak memihak kepada mana-mana pihak politik tetapi hanya kepada kebenaran.
Tugas saya yang menjadi seorang ahli Majlis Perwakilan Pelajar dan diberikan tanggungjawab untuk mewakili pelajar perlu saya utamakan dahulu dalam segala usaha untuk memperjuangkan hak dan kebajikan pelajar.

1 comment:

Zhengfeei Ma said...

I love the way u link the teori ekonomi with the current situation. keep up the gd work. I will owes keep track on ur blog!