Friday, July 18, 2008

Isu bas yang belum selesai

Setipa kali dalam mesyuarat mingguan MPP pada akhir-akhir ini, suka Exco Perumahan dan Perkhidmatan Pelajar yang sentiasa bergelar diri mereka dengan bangga Exco 3P akan melaporkan bilangan bas yang diperuntukkan untuk setiap kolej pada minggu tersebut. Selalu diberitahu ‘Kampung E ada 6 bas’.
Setiap minggu, semasa kuliah saya pada jam 8pagi, diri saya terasa malu melihat pelajar di kolej kediaman E yang beratur dengan corak yang berpusing, tetapi panjang melepasi Pusat Perkhidmatan, sehingga block A2 dan B1. Selalu saya hairan dan selalu saya adu. Bila mesej yang saya hantar diterima, En. Lupin akan balas dengan ‘OK’, dan kadang-kala tidak membalas.
Dalam fikiran saya, adakah bilangan bas yang diberitahu itu betul atau tidak. Andai kata betul mempunyai bas yang sebilangan itu, mengapa pelajar perlu berbaris panjang? Bukan kolej kediaman E yang mempunyai masalah bas, malahan Kolej AB dan CD turut senasib. Memang kesihan melihat wajar-wajar pelajar semasa menunggu bas, jam pun menunjukan 7.50pagi, kalau mereka sampai ke destinasi lambat, maka mereka akan dihalau keluar.
Dalam perjalanan saya pergi ke kuliah pagi ini, bustop di AB dan CD penuh dengan pelajar, siapa yang mampu untuk memberikan penjelasan? Selepas Program Jana Jalinan (PJJ) yang dibuat selama beberapa minggu yang mengerakkan banyak tenaga adalah tidak cekap kerana masalah masih lagi timbul. PJJ memang merupakan program yang baik, tetapi tidak perlu dijalankan setiap minggu kerana masalah yang sama dihadapi oleh pelajar belum dapat diselesaikan lagi dan ada di antara mereka memang kecawa dengan MPP yang saya difahamkan bukannya pemimpin pelajar yang selalu dalam ucapan ‘barisan kepimpinan MPP’.
Kami seolah-olah hanya bergantung kepada bas baru yang akan tiba pada Ogos nanti sedangkan masih jauh harinya dan masih menjadikan para pelajar sengsara. Mungkin pentabiran UMS hanya tahu menawarkan kursus Pengurusan tetapi tidak membuat kajian bagaimanakah pengurusan yang mereka melakukan dan adakah efektif atau tidak untuk pelajar kerana pelajar merupakan pelanggan kepada university.
Saya bukan ingin meminta pujian dalam mesyuarat seperti yang selalu mendengar hanya diberikan kepada Exco yang tertentu sahaja tetapi masalah tetap wujud malah Exco yang bekerja keras tetapi tidak kelihatan dikatakan tidak membuat kerja. Kalau dibandingkan, apakah kerja yang MT buat selama ini kerana pernah dalam mesyuarat dengan bangganya mereka berkata setiap daripada mereka juga membuat laporan kerja dan pada hakikatnya telah disenaraikan dalam papan notis para MT yang tidak menghantar laporan oleh Setiausaha Agung baru-baru ini. Kami semua bertanya, adakah apa yang MT katakan dalam mesyuarat betul atau tidak kerana presiden sendiri pun tidak menghantar laporan tetapi hanya mengejar Exco untuk menghantar tepat pada masa yang ditetapkan.
Mungkin masalah teknikal ataupun masalah komunikasi berlaku di situ yang kami tidak mengetahui tetapi kami berhak untuk mengetahui.

No comments: